domingo, 20 de noviembre de 2011

L'ACOLLIDA

Estic dedicant part del temps per recollir informació  teòrica i pràctica de com es treballa l'acollida de l'alumnat nouvingut a les aules, com es treballa, quins programes es segueixen, quina acollida té la família, quin paper juguen les diferents parts implicades, quins serveis i ajudes tenen des de diverses entitats, etc...
Un dels llibres que he llegit i que us recomano, ja que és de fàcil lectura i et convida a fer una sèrie de refleccions de com es porta a terme l'acollida des de l'escola i la societat en general.

- Carbonell, Francesc (2006) L'acollida. Acompanyament d'alumnat nouvingut. Vic. Eumo Editorial.

A l'inici del llibre ironitza amb un qüestionari d'aptitud per  a l'acollida, on reprodueix part d'un seguit de preguntes per una entrevista de feina a un hotel, per tal d'allunyar-se del món educatiu i analitzar-lo des d'una certa prespectiva.  Fa la comaparació que la feina de recepcionista d'hotel requereix una actitud positiva per l'hospitalitat amb les persones, fent la comparació que per acollir a les persones nouvingudes i assolir l'èxit en l'acollida cal gaudir amb el tracte amb les persones. Algunes de les frases que es desprenen són:
- No n'hi ha prou de tolerar els altres, cal acceptar-los tal com són.
- Afrontar la diversitat i l'imprevist fa que una certa dosi de conflicte sigui inevitable.
- L'actitud d'acollida, d'obertura generosa a l'altre i a les seves necessitats de desenvolupament, és una condició indispensable del fet educatiu.

Es parla dels plans d'acollida dels centres educatius, documents que els trobem a cada centre, però que a l'hora de dur a la pràctica es poden quedar allunyats de la realitat. Per una bona acollida cal la implicació de tot el claustre de professors, no ens podem quedar només amb la implicació del coordinador LIC o dels professionals de l'aula d'acollida, és bàsic la implicació del tutor d'aula i tots els altres professionars del centre educatiu.

Finkielkraut (1998) "l'escola que neix en aquest final de segle és horitzontal i no vertical, democràtica i mai mes jeràrquica, fundada no sobre la transmissió d'una cultura, sinó sobre l'intercanvi, la comunicació, el reconeixement de les identitats, cultures i projectes personals".

No hay comentarios:

Publicar un comentario